Wat ik leerde van hardlopen

Wat ik leerde van hardlopen

Vroeger had ik echt een hekel aan hardlopen, of rennen zoals ik het toen noemde. Maar nu mag ik mezelf toch echt wel aan hardloper noemen. Sinds een aantal jaar loop ik met enige regelmaat en heb zelfs aan hardloopwedstrijden meegedaan. Van al die uurtjes trainen heb ik een heleboel geleerd, voornamelijk over mezelf.

Zo heb ik leren doorzetten. Je moet wel, als je hardloopt. Om langere afstanden te kunnen lopen of om sneller te kunnen lopen moet je doorzetten. Nog een halve kilometer verder rennen voordat je gaat wandelen of net even een tandje harder rennen op dat ene stuk. Soms doet het pijn en moet je daar doorheen bijten, maar door door te zetten kom je letterlijk verder. Ik weet nu dat ik dat beter kan dan ik van tevoren had gedacht. Het voelt goed als je verder of harder gaat dan je eerst kon en daar ga je voor.

Ik weet nu ook dat ik meer kan dan ik dacht. Ik kon een comfortabele 5 kilometer rennen in iets meer dan een half uur. Dat was dan ook het beeld van mezelf. Een jogger, een amateur loper, een langzame renner. Totdat ik het op mijn heupen kreeg om de 10km onder het uur te lopen. Dat betekende dus trainen voor langere afstanden en om sneller te lopen. Het kostte bloed, zweet (veel!) en tranen maar het is me geluk! Op de foto hierboven kom ik na 59:18 over de finish.

Hardlopen was een moetje voor me. Ik “moest” sporten van mezelf en dan is hardlopen een laagdrempelige sport. Vaak ging ik met veel tegenzin naar buiten om een stukje te rennen. Langzaam en een klein stukje liep ik dan en zo kwam ik teleurgesteld in mezelf weer thuis. Totdat ik die gedachte losliet en meer en meer ging lopen. Er was letterlijk plek in mijn hoofd om over andere dingen na te denken dan “ik loop traag” of “ik ben geen echte hardloper”. Het lukte me om mijn gedachtes te ordenen, ideeën verder uit te denken en om mijn hoofd leeg te maken. Daardoor is hardlopen allang geen moetje meer, maar wil ik juist graag gaan.

Uit je comfortzone stappen in minder eng dan je denkt. Zo vond ik het altijd verschrikkelijk om in een korte broek te lopen, laat staan te hardlopen als al je vetjes schudden. Dus ik liep in lange broek. Maar dat was warm! Dat werd al gauw een 3/4-broek, wat in ieder geval al een stuk luchtiger was. Maar midden in de zomer ben ik toch overgestapt op een korte broek. Eerst een soort wielrennersbroekje die tot halverwege m’n bovenbeen valt en daarna ook gewoon een loszittende short. Waarom ik het nu wel durfde? Ik merkte dat echt niemand naar mijn benen keek als ik hardliep. Andere wandelaars of sporters zijn echt niet geïnteresseerd in hoe jij erbij loopt. Je doet het voor jezelf en dan kan je er maar beter lekker luchtig bij lopen op warme dagen.

Mijn meeste runs loop ik alleen. Wel zo makkelijk; ik plan zelf wanneer, hoe laat, waar en hoe hard ik loop. Maar zo af en toe is erg leuk om samen te lopen. Behalve dat het gezellig is, is het goed voor je lijf om samen te lopen. Doordat je onderweg kletst, moet je goed op je ademhaling letten. De ander is misschien wel een snellere loper dat jij, waardoor jij uitgedaagd wordt een tandje sneller te gaan. Misschien loop je wel een nieuwe route en ontdek je nieuwe plekjes in jouw omgeving. Ik liep een aantal jaar elke maandagavond samen met de meiden van GirlsRunningSquad. Superleuk om andere hardlopende meiden te leren kennen, we liepen mooie routes door Utrecht en ik leerde er een heleboel van!

Daarover gesproken, er valt een heleboel te leren over hardlopen. Men denkt wel dat het een eenvoudige sport is. Maar er komt ook veel techniek bij kijken. Via GRS of Run2Day heb ik wel eens meegedaan met een loopscholingstraining en daarin leerde ik veel over de hardlooptechniek. Hoe je je voeten goed neerzet, welke spieren je sterker moet maken om lekker te kunnen lopen (bijvoorbeeld je core!), hoe je je handen en armen houdt als je rent. Dit heb je allemaal nodig voor een goede looptechniek, om sneller te zijn en om blessures te voorkomen.

En blessures voorkom je ook met goede schoenen. Het is het waard om in goede hardloopschoenen te investeren. De ene loper is de ander niet en de ene schoen is de ander niet. Daarom heb ik mijn voeten laten analyseren bij Run2Day en zo kon de verkoper mij een aantal schoenen adviseren die goed bij mijn hardloopstijl passen. Deze schoenen lopen ook echt lekker!

Herken jij deze hardlooplessen? Wat heb jij nog meer geleerd van hardlopen?
Liefs Aaf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.