Detox: drie dagen smoothies en soepen – mijn ervaring

Detox: drie dagen smoothies en soepen – mijn ervaring

Begin januari kwam ik via via een bericht tegen van Linda Reinhardt. Ze bood een detox-plan aan. Na wat meer gelezen te hebben over hoe en wat schreef ik me in en ontving ik een paar dagen laten alle materialen van Linda. Afgelopen week heb ik de detox gehouden en in deze blog deel ik mijn eerlijke ervaring! Ben je benieuwd naar de smoothies? Hoeveel ik afgevallen ben? Of ik veranderingen voel(de)? Je leest het hier.

Op Instagram kwam ik dus een bericht tegen waarin Linda Reinhardt vertelde dat ze een detox-plan aanbiedt en met een groepje vrouwen op maandag 13 januari zou starten. Je kon je aanmelden en dan vlak van tevoren ontving je alle informatie. Hier had ik wel oren naar en dus schreef ik me voor €29 in.

Bij inschrijving ontving ik het boek van Linda waarin ze een heleboel uitlegt over hormonen en hoe voedsel daar invloed op heeft. Het lezen van het boek was alvast een soort huiswerk. Superinteressant om te lezen. Daarnaast moest je alvast beginnen met de voorbereiding door alvast zoveel mogelijk plantaardig te gaan eten.

Na een aantal dagen, de vrijdag voor de start van de detox, ontving je via het Instagramkanaal van de detox alle informatie die je nodig had. Het weekmenu, de boodschappenlijst en de recepten voor de soepen. Poe, ik was verrast door de grote boodschappenlijst. Onder andere 5 avocado’s, 3 courgettes, 3 komkommers, 500 gram romatomaten, kurkuma- en kardemompoeder, glutenvrije crackers en een heleboel andere groente en fruit.

Een week later starten

Dit viel me wel wat tegen. De boodschappenlijst was groot, ik miste wat informatie om mezelf goed voor te bereiden. Via de DM in Instagram nam ik contact op met Linda om mijn twijfels uit te spreken. Ze beantwoorde me uitgebreid en ik besloot om de detox niet die week, maar een week later te starten. Dat gaf me iets meer ‘bedenktijd’ en voorbereidingstijd.

Ik was al gestopt met koffie en alcohol in januari. En nu had ik ook even de tijd om wat andere dingen te schrappen, zoals melkproducten en suiker. Ik moet eerlijk zeggen, dat me dat niet helemaal gelukt is hoor. Zoals je misschien wel hebt gelezen ben ik een weekendje naar Den Bosch geweest en heb daar een hele dikke Bossche Bol gegeten. Niet echt de perfecte voorbereiding 😅.

Voorbereidingen

Ik lette dus al wat meer op mijn eten en verder spitte ik het weekmenu door. Ik veranderde een aantal dingen. Zo houd ik écht niet van boerenkool in m’n smoothie (weet ik uit ervaring), dus dat veranderde ik in spinazie. Ik telde en turfde alle ingrediënten en zo kwam ik uit op mijn eigen lijstje. Deze legde ik naast die van Linda. Ik miste de wortelsap op haar lijstje en ik miste de boontjes ergens in een gerecht (stonden wel op het boodschappenlijstje). Ik informeerde bij Linda en ze kon me vertellen dat de boontjes voor de groentesoep op vrijdag zijn.

Vrijdagochtend deed ik alle boodschappen. Ik ging naar de groenteboer en kocht bijna alle groente daar. Ik was zo’n €17,- kwijt. De andere producten kocht ik in de supermarkt en daar was ik ook zo’n €15,- kwijt. Vooral de amandelmeel en poeders tikken aan.

Ook maakte ik alvast de soep voor maandagavond. Een goede voorbereiding is het halve werk toch?

De detox week

Maandag
Ik begon maandag met goede moed. Ik had zondagavond al de boel klaargemaakt: de salade voor de middag, de snack gesneden en ook het ontbijt klaargezet. De soep was dus al klaar!

Ik ontbeet met een mugcake met plantaardige yoghurt en amandelmeel. Een appel en een banaan erdoorheen en wat bosbessen ernaast. Erg lekker en enorm vullend. Ik kreeg ‘m bijna niet op.

Ik snackte met groente met humus.

De lunch staat niet op de foto, maar dat was een salade. Met zoete aardappel, een eitje en een halve avocado. Als diner at ik tomatensoep en twee rijstwafels met avocado.

Dinsdag
De eerste dag vol smoothies en soepen. Ik was ontzettend benieuwd hoe ik dat zou ervaren. Maandagavond had ik alles al gemaakt en in flessen gegoten, zodat ik het makkelijk mee kon nemen.

Het ontbijt had een ontzettend vieze kleur, maar was lekker zoet door de bosvruchten. De lunch bestond uit spinazie (in plaats van boerenkool) en bleekselderij. En de middagsnack was verrassend lekker! Wortelsap, mango en kiwi, echt een goede combi.

Als avondeten at ik pompoensoep. Daarna maakte ik deze golden milk, maar gatver! Dat is vies! Ik heb ‘m weggegooid en een theetje gezet.

Ik heb niet echt honger gehad vandaag. Wel had ik om half 12 zin in de lunch, maar het was best veel en vulde goed. Ook ben ik niet moe, heb ik geen hoofdpijn of voel ik me lusteloos. Wel heb ik een enorm slechte adem als ik Oscar moet geloven.

Woensdag
Ik word uitgerust wakker en voel me goed. Dag 2 met smoothies en soep, zou het me weer zou goed afgaan?

Spinazie als ontbijt. Sla als lunch en biet als middagsnack. Prima smoothies hoor. De lunch was wel wat veel en kreeg ik niet eens op. ’s Avonds dronk ik nog een kopje thee.

Nog steeds voelde ik me prima. Geen last van iets en ik voel me ook niet heel chagrijnig ofzo. Wel nog steeds een slechte adem. Linda had in het boekje ook beschreven dat dit een van de gevolgen kon zijn. Even een keertje extra m’n tanden poetsen dus, want ja, een kauwgompje kon ook niet.

Donderdag
De laatste niet-eet dag. En tevens de moeilijkste, want het is mijn mamadag. Thuis is natuurlijk alles voorhanden om te eten. Op het werk is dat niet zo, dan drink je gewoon je smoothies die je bij je hebt. Gelukkig moesten Lauren en ik ’s ochtends in het ziekenhuis zijn, dat zou al een hoop schelen.

Het ontbijt bestond uit komkommer, spinazie, avocado, selderij, kiwi en appel. De lunch (niet op de foto) was geel, mede door de banaan en mango. Eigenlijk moesten er perziken in, maar die waren er niet. Dus die verving ik door ananas, die ik nog over had van eerder deze week.

Als snack stond er een chocomelk op het menu, bestaande uit amandelmelk, banaan en cacaopoeder. Maar ik kon helaas de cacaopoeder niet meer vinden in huis. Dus ik deed er wat kokos doorheen. Geen bruin, maar een wit drankje dus. Voor het avondeten at ik courgettesoep.

Zó, dat was de laatste smoothie- en soepdag! Ik heb enorm veel zin om weer te kauwen, om weer te eten. Ik heb vandaag wel gesnakt naar een dropje of een stroopwafel. Maar ik heb me ingehouden. Trots op mezelf.

En nog steeds voel ik me goed. Ik voel me wel heel veel lichter, mijn buik is minder opgeblazen en ik merk dat mijn darmen heel rustig zijn. Dat voelt wel lekker. Maar verder nog steeds geen hoofdpijn, gelukkig, of andere ongemakken.

Morgen mag ik weer wat eten, een salade en crackers. Daar heb ik echt zin in joh! Zo gek om drie dagen niet te kauwen.

Vrijdag
Yes, de laatste detox-dag! Ik ben heel blij dat het er bijna opzit, maar ook heel trots op mezelf dat ik dit heb volgehouden. Maar eerst nog even vandaag doorkomen.

Ik mag weer kauwen vandaag! Er stond oorspronkelijk overnight chaizaad op de planning, maar om de kosten een béétje te drukken koos ik voor overnight oats. Met een halve banaan en kaneelpoeder. Ook dronk ik er een glas citroen-gemberthee bij.

’s Middags at ik een salade, met ei en avocado en als snack knabbelde ik drie rijstwafels op. Lekker! ’s Avonds stond er weer een soep op de planning, maar omdat ik nog zoveel soep van deze week overhad at ik dat op in plaats van de nieuwe soep.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat voor mijn gevoel na het avondeten de detox klaar was, dus heb ik een mini handje chips gegeten. Oh dat was lekker! Haha.

Effecten

Net zoals de hele week voelde ik me heel erg prima. Geen gekke klachten, behalve die slechte adem dan. Mijn buik voelde lekker aan, minder opgeblazen en daardoor erg ‘licht’. Mijn darmen waren rustig. Wel heb ik ontzettend veel geplast! Ik denk dat ik wel twee keer zo vaak naar de wc ben geweest dan normaal.

Ook ben ik deze 5 dagen meer dan 3 kilo afgevallen! Dat was zeker niet mijn grootste reden om mee te doen, maar het is wel lekker meegenomen. Nou weet ik ook wel wat dit een rigoureus dieet is en als je ermee stopt je vaak wel weer wat aankomt. Maar ik ga proberen om dat te beperken tot een minimum. Na het stoppen met de borstvoeding waren er langzaam toch een paar kilootjes bij aan gekomen en mijn broeken zaten wat strakker. Toch lekker om die kilootjes er weer af te hebben én houden.

En hoe nu verder?

Linda adviseert om niet direct terug te vallen in je oude patronen. Ten eerste is dat heel heftig voor je lichaam na zo’n detox, maar het is ook het moment om eens te kijken of je je beter voelt als je bepaalde producten mijdt. Door stap voor stap gluten, melkproducten en vlees weer toe te voegen kan je goed bekijken hoe je lichaam erop reageert. En wie weet kom je er dan wel achter dat je je lekkerder voelt door geen of weinig gluten te eten bijvoorbeeld.

Daarnaast is het goed voor je lichaam of één keer per dag een smoothie of soep te eten. Ik denk niet dat ik dat elke dag ga doen, maar zeker een paar keer in de week. En misschien op den duur wel weer eens een dagje detoxen.

Ga ik het nog eens doen?

Poe, dat weet ik niet. Ik zeg nu niet direct dat ik ‘m nooit meer ga doen, maar ook niet dat ik ‘m dit jaar nog eens doe. Ik vond het wel minder moeilijk dan ik van tevoren had gedacht. Toch was het ook wel erg pittig. Het is echt niet niks.

Ik denk dus eerder dat ik af en toe een detoxdagje ga doen en over het algemeen wat vaker een smoothie eet. Dat is iets beter te doen dan weer zo’n detox-week.

Conclusie

Het is een goede detox! Betaalbaar (zowel het programma als de boodschappen), zelf aanpasbaar en goed vol te houden met de juiste mindset. Ik voelde me niet slecht, had geen hoofdpijn, terwijl ik wel me lichamelijk beter voelde. Daarnaast ben ik ook een paar kilo kwijt, in 5 dagen! Het is wel een hele rigoureuze week, dus je moet er wel goed voorbereid in gaan.

Mijn tips voor jou

Ga jij ook een (of deze?) detox doen? Dan heb ik een paar tips voor je:

1. Zorg voor een goede, sterke blender of staafmixer. Die heb je écht nodig.
2. Zorg voor voldoende, goeie flessen of bekers in huis. Zodat je de smoothies makkelijk mee kan nemen naar je werk.
3. Bekijk het menu van de week en schrijf je aanpassingen uit. Pas dit ook aan op het boodschappenlijstje.
4. Koop je groente bij de groenteboer. Scheelt een hoop plastic en geld.
5. Bedenkt of je duurdere producten (amandelmeel, kurkumapoeder, chaizaad) aanschaft of kiest voor alternatieven.
6. Plan het in een week waarin het past, dus geen etentjes of heftige sportevents hebt gepland.
7. Pas sowieso op met sporten. Blijf wel bewegen maar ga niet intensief sporten, zoals hardlopen of kickboxen.
8. Bereid de avond van tevoren de smoothies en soepen voor. Scheelt je veel tijd en stress in de ochtend.
9. Ga er vol voor! Vertel je collega’s van je detox en wat het inhoudt. Dan weten ze dat ze je bijvoorbeeld geen gebakje hoeven aan te bieden. Zeg consequent ‘nee’ tegen verleidingen, het wordt makkelijker, echt!
10. Zet door. Want het is zwaar en pittig, maar gun jezelf deze detox. Aan het einde van de week ben je retetrots op jezelf en kan je genieten van de resultaten!

Heb jij wel eens een detox gedaan? Of heb je oren naar deze detox? Dan verwijs ik je door naar Linda Reinhardt. Maar mocht je er vragen over hebben, mag je ze me altijd stellen hoor!
Liefs Aaf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.