5x Hardlopen in de zomer

5x Hardlopen in de zomer

-‘Cause a little bit of summer’s what the whole year’s all about – John Mayer

Yep, true! Ik ga goed op de zomer. Heerlijk dat zonnetje, blote benen, slippers, lekker vroeg én lang licht en buiten eten. Ik hou der van! ❤ Wat ook heel chill is hardlopen. Geen geouwehoer met handschoenen, thermobroeken of laagjes, maar gewoon hup een shirtje en kort broekje aan en gaan. Toch moet je ook in de zomer goed nadenken over je run. Vandaag deel ik 5 tips met jullie voor hardlopen in de zomer.

1. Trek niet te veel kleren aan
Ik hoor je denken ‘dûh’. Maar vergis je niet. Een aantal meiden zie ik deze dagen nog in een lange of 3/4-broek rennen. Misschien schamen ze zich voor hun benen, hebben ze hun benen niet geschoren of zat de korte broek in de was. In de herfst/lente of zelfs winter heb ik soms ook nog wel eens teveel kleren aan, maar zodra het kwik boven de 10-12 graden uitkomt kan die korte broek al aan. Een fijn rekensommetje is dat het tijdens je run zo’n 10 graden warmer aanvoelt. Dus is het zo’n 12 graden? Kleed je dan alsof het 22 graden is. In de zomer is het ook ’s ochtends al vaak zo’n 15-18 graden en dan kan prima de korte broek aan. De eerste paar minuutjes mag je het best een beetje fris hebben. Je zult merken al gauw krijg je het warm en dan ben je blij met die korte broek.
And girls, show those legs! Wees alsjeblieft niet bang om je benen te laten zien, maar wees er trots op dat ze je al rennend brengen waar je naartoe wilt.

2. Hydrateer
Op een normale dag is het raadzaam zo’n 2-3 liter water te drinken. Op warme dagen zelfs nog ietsjes meer. En als je gaat sporten al helemaal! Vaak als ik ’s ochtends ga hardlopen drink ik 2 grote glazen water. Als ik terug ben drink ik nog zo’n glas en een flesje sportdrank. Ook de rest van de dag zorg ik dat ik voldoende blijf drinken. Ik neem altijd een fles water mee voor onderweg. En ik kijk uit met alcoholhoudende dranken, die je juist uitdrogen. Al is een koud biertje op het terras ’s middags zeker erg lekker!
Tip: voeg een lekker smaakje aan je water toe door een schijfje citroen en takje munt in je flesje te stoppen.

3. Bescherm je lichaam tegen de zon #1
Als je je lichaam blootstelt aan zonnestralen is het goed je huid te beschermen tegen de zon. Ook tijdens het sporten is dit belangrijk, of misschien juíst tijdens het sporten. Het zweet en zout reflecteert op je huid, waardoor je sneller verbrandt. Ook heb ik eens gelezen dat je lichaam druk is met anderen dingen (hardlopen) en dus minder tijd/energie heeft om de UV-stralen af te weren. Jij moet dus een handje helpen. Smeer je in met een goede crème met een flinke factor (minimaal 30, liever 50). Doe dit voordat je je hardloopkleding aantrekt, zo weet je zeker dat je geen stukje huid overslaat. En vergeet je oren en neus niet! Wacht dan eventjes met aankleden (😉) zodat de zonnebrand goed kan intrekken. Was nog wel even je handen voordat je de deur uitgaat, zodat je niet perongeluk zonnebrand van je vingers likt of in je ogen stopt als je dat vliegje eruit haalt.

4. Bescherm je lichaam tegen de zon #2
In het kader van dat vliegje.. Bescherm je ogen ook goed. Sommige runners lopen het liefst met een zonnebril. Zorg ervoor dat deze goed aansluit: straks maar niet te strak en licht. Eigenlijk wil je ‘m niet voelen. En check vooraf even of ‘ie de UV-stralen filtert. Anders heb je er nog niets aan. Wat je ook kan doen is een zonneklep opzetten. Die draag ik het liefst. Geen pet maar een klep. Ik heb veel haar en een pet is dan nog een extra laagje erbij. Zo’n klep beschermt mijn ogen tegen het felle licht, ook al heb ik de zon in de rug. En in het park doe ik mijn hoofd iets omlaag om de vliegjes af te weren. Werkt perfect!

5. Ga op tijd op pad
Zorg ervoor dat je niet op het heetst van de dag gaat lopen. Plan je run in de ochtend of juist laat op de avond. Je loopt dan niet in de palle zon, die staat nog/alweer laag waardoor er vrij veel schaduw is. Ook zijn de temperaturen lager dan op de middag. In de zomer vind ik het echt niet erg om mijn wekker een uurtje eerder te zetten en tegen half 8 –  8 uur de deur uit te gaan. Heb je daarna nog een hele zomerse dag voor de boeg.

Eigenlijk heb ik nog een zesde tip: luister naar je lichaam. Als je traint mag het best een beetje zwaar zijn hoor. Maar als je voelt dat het te warm is of dat je je niet lekker voelt, stop met lopen! Kippenvel is een van de tekenen dat je lichaam een vochttekort heeft. Ook duizeligheid of hoofdpijn zijn tekenen om te stoppen met rennen. Zorg dat je goed afkoelt en drinkt! Niet alleen water maar ook sportdrank. Het is daarom ook verstandig om je runs aan te passen aan het warme weer en je verwachtingen bij te stellen. Loop wat rustiger en wat korter, hiermee voorkom je al een heleboel problemen.

Ben jij ook een zomerloper? Hoe ga jij om met dit warme weer tijdens je runs?
Liefs Aaf

 

Eén gedachte over “5x Hardlopen in de zomer

  1. Leuk geschreven en goede tips; Inderdaad veel drinken, vroeg gaan hardlopen en vooral naar je lichaam luisteren. Vanochtend gelopen, 24 Gr en ik voelde mijn benen zwabberen. Dus korte loop, rustig uitlopen en fris douchen. En ook de rest vd dag goed blijven drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.